Wil je als vrijwilliger meewerken aan een organisatie die zich kenmerkt door trouwe aandacht en liefdevolle zorg voor met name kwetsbare mensen in Utrecht? En ben je financieel onderlegd? Dan hopen we met jou kennis te maken als onze nieuwe penningmeester.
Stichting Buurtpastoraat Utrecht is een ANBI-erkende stichting. Het Buurtpastoraat heeft wortels in de Rooms-Katholieke Kerk en heeft brede steun bij veel kerken en organisaties in Utrecht. Het is een kleine organisatie waarbij veel in gezamenlijkheid wordt gedaan. Zes buurtpastores zijn verbonden aan verschillende buurten van Utrecht. Een directeur zorgt voor de algehele leiding en is het scharnierpunt tussen buurtpastores en bestuur. Het bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een algemeen lid en twee aspirant leden.
Het gaat ons bij het Buurtpastoraat om het goede leven te zoeken met mensen, zowel in hun persoonlijk leven als in de buurtsamenleving. We sluiten bij mensen aan. Bij wat kapot is in hun leven, bij wat pijn doet en almaar niet wil lukken. Maar ook bij het goede, wat te vieren valt, de krachten en talenten die we ontdekken. Zes deeltijd buurtpastores zijn zo op het héle leven gericht. We werken vanuit de presentiebenadering. Buurtbewoners en het buurtleven bepalen onze agenda
De pastores zijn hoogopgeleide professionals die met een grote mate van zelfstandigheid hun werk doen. Op www.buurtpastoraatutrecht.nl staan verhalen over ons werk. Ook de jaarverslagen zijn daar te vinden.
Wat doet de penningmeester?
De penningmeester is verantwoordelijk voor de financiën van de stichting. Concreet houdt dit het volgende in: de penningmeester
– is lid van het bestuur en doet mee aan de besluitvorming in de bestuursvergadering.
– zorgt ism de boekhouder jaarlijks voor een begroting en jaarrekening die wordt goedgekeurd in de bestuursvergadering.
– denkt mee over het verkrijgen van gelden van donoren als inkomsten voor de stichting.
– zorgt dat hij/zij de tussentijdse financiële rapportages van de boekhouder ontvangt en presenteert deze in de bestuursvergadering.
– heeft contact met de boekhouder
– heeft samen met de boekhouder contact met de accountant over de controle van de jaarrekening.
Verwachte tijdsinvestering
Ongeveer acht bestuursvergaderingen van 2 uur (’s avonds), waarvan 1 live en de rest digitaal
Een jaarlijkse ‘heidag’ met alle betrokkenen.
Af en toe overleg met de directeur.
Financiële zaken ongeveer 8 uur per maand.
Profiel
De penningmeester die wij zoeken, heeft relevante ervaring met het voeren van financieel beleid, bij voorkeur in een vergelijkbare situatie waarin de inkomsten ieder jaar opnieuw onzeker zijn. Het is een functie op basis van vrijwilligheid. Affiniteit met de doelstelling van de stichting is een voorwaarde. Wil je meer weten of doorpraten? Kijk op www.buurtpastoraatutrecht.nl en/of neem contact op met de voorzitter van het bestuur Andries Baart via info@buurtpastoraatutrecht.nl.